lørdag 2. juli 2011

Dag 24: Adelines bursdag | Adeline's birthday



Min eldste slektning i USA, Adeline, fylte 90 år den 29. juni, og det var på tide å feire henne. Allerede da vi planla turen vår begynte jeg å tenke på dette, og spurte derfor noen av hennes barn (mine tremenninger) om de hadde planlagt noe. De hadde ikke det da, men de kom ganske raskt opp med en plan - og sørget for at feiringen ble holdt mens vi var i området. Jeg har kjent Adeline siden 1988, og hun har også vært i Norge. Hun er søskenbarnet til faren min, og derfor ganske nær familie.

Pga forskjellige familiekrangler har ikke de to grenene av familien min (min fars onkel hadde to barn, Milo og Adeline) hatt noe kontakt på flere tiår. Jeg har hatt god kontakt med begge grenene, og jeg ble overrasket på torsdag da Mike fortalte at han hadde tenkt å gå. Familiekrangelen er historie, og de som hadde det mest anstrengte forholdet er døde. Det ble derfor til at Mike og hans to søsken gikk i sin tantes 90-årsdag, og det ble en stor opplevelse for alle parter. Jeg har 9 tremenninger her borte, og 8 av de var tilstede. Det har aldri skjedd før! Mange mener at jeg skal ha mye av æren for dette, og det er en ære jeg gladelig tar til meg... greit å være katalysator innimellom :-)

Det ble en flott feiring av Adeline, mye familie til stede. Arvid og Marianne fikk sikkert en liten overdose med mine slektninger, men det virket som de koste seg også. De ble tatt godt vare på av de andre mens Tone og jeg gikk rundt og minglet - og tok masse bilder.

Etter bursdagen dro vi ut til Ardell og Pat, der det var reneste campingplassen. Aaron og Karen var der sammen med barna Mitchell og Bridget. Arvid og jeg prøvde bueskyting (med proffe jaktbuer!), og det var kjempegøy. Kanskje noe å ta opp igjen hjemme? Jeg sørget for at en pil ble borte, men traff også rett i blinken på 2. forsøk. Etterhvert dukket både Penny og Paula opp med sine barn - men da måtte vi reise videre.... til Norske Nook for å spise Lefse med kjøttboller og potetstappe(!), annen lefsewraps, etc. Og for å kjøpe med oss dessertpaier tilbake til Altoona. Paiene til Norske Nook er bare fantastiske, og vi kjøpte med forskjellige. Spiste dem da vi kom tilbake til Altoona.

Senere på kvelden reiste Mike og Rachel for å feire et bryllup, mens vi norske ble værende igjen for å pakke litt, blogge, etc.

We enjoyed a late breakfast together with Mike and Rachel. Jenna, Brittany and Gracelyn showed up after some time, and Tone joined them to pick up some flowers for Adeline. Adeline is my dad's cousin, and she turned 90 in late June. Today we were going to celebrate her, together with most of my American family. Adeline and her brother Milo did not have much contact the last decades(!), and Adeline's children and Milo's children therefore hadn't seen each other for a long time. I have been in touch with both branches of the family for more than 20 years, and therefore knew them very well. Guess that some of the contact they have had has been through me, and I was therefore very happy today that they got together. All 3 of Milo's children were there to celebrate their aunt, and 5 out of 6 of Adeline's children were there. This was the first time that I had 8 of my cousins at the same party - which was so fun!

After the party we drove to Ardell and Pat's farm, where we met their son Aaron and his family. Aaron showed Arvid and me how to shoot with bow and arrow - that was fun! He uses it for hunting, so it was a real professional bow. I made him loose one of his arrows, but also hit the bull's eye!

Later Penny and Paula showed up with their families, but then we had to leave for Norske Nook to have supper and some pies :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar