mandag 13. juni 2011

Dag 5: Washington DC

Flere bilder kan ses her.

Etter en god frokost på hotellet ble vi kjørt til nærmeste metrostasjon. Vi bor i Springfield som er endestasjonen på en av metrolinjene. Veldig godt tilrettelagt, med svært parkeringshus, busstasjon, etc. Turen inn til sentrum av DC tok ca 40 bminutter, og vi passerte både Ronald Reagan Washington National Airport, Pentagon og Arlington cemetery før vi var inne i sentrum. Her hadde vi reservasjon til å se kongressbygningen kl 11:00, og gikk derfor rett til besøkssenteret. Etter sikkerhetskontroll fikk vi de faktiske billettene, og slo ihjel litt tid før selve omvisningen begynte.

Kongressbygningen er enorm, og det er veldig spennende å se hvordan den er på innsiden. Vi fikk også sett Representantenes hus fra galleriet, og den berømte Rotundaen (kuppelen). Et svært flott bygg, som er selve hjertet i det politiske USA. Bygningen er også utrolig vakker fra utsiden, og vi tok noen bilder før vi gikk videre mot Washington monument. Her tok vi til høyre og så det hvite hus fra utsiden. I morgen skal vi se det fra innsiden :-)

Etter besøket her tok vi metro tilbake til hotellet vårt, hentet vår egen bil og kjørte til Potomac Mills kjøpesenter. Kjøpte noen klær for å være litt anstendig kledd under omvisningen i morgen.

Spiste middag på en meksikansk restaurant i nærheten av hotellet. Grei mat til en billig penge!

We spent the day in Washington DC touring the US Capitol. A great building and it is special being where all the laws are made, laws that impact the whole world. The building is beautiful as well, and we really enjoyed it. After seeing the Capitol we walked the Mall towards Washington Monument, then turned right and suddenly faced the White House. Looking forward to tomorrow's tour of the President's mansion.

More pictures can be seen here.