lørdag 11. juni 2011

Dag 3: Miss Liberty

Flere bilder fra New York kan ses her.

Vi hadde kjøpt billetter til Statue Cruises, altså båttur ut til Frihetsgudinnen og Ellis Island, allerede i vinter. Dette var nødvendig for å kunne komme helt til topps i Frihetsgudinnen - de selger bare 240 billetter hver dag av denne typen.

Vi kom oss ganske greit til Liberty State Park ved Jersey City, og parkerte der. Da jeg hentet billetten oppdaget vi at alle måtte ha legitimasjon med bilde for å kunne komme opp i statuen. Dessverre hadde ikke Marianne med seg dette, og vi var litt spente på hvordan det skulle gå.

Første stopp ble Ellis Island, hvor vi så en 30 minutters film om den store innvandringen til USA. Totalt ble nærmere 12 millioner immigranter sluset gjennom Ellis Island, og 45% av dagens amerikanere har en slektning som har kommet den veien. Det var interessant å se filmen og gå gjennom utstillingen etterpå. Mange objekter fra Norge også. Lurer på om dagens asylsøkere får den samme behandlingen...?

Etter Ellis Island tok vi fergen videre til Liberty Island. Her spiste vi først lunsj (når vi så hvor mange som ble ekspedert her, og hvor effektivt det var, så har ISS og norske arrangører noe å lære!). Deretter gikk vi til informasjonssenteret hvor vi skulle få billetten våre for "Crown access". Tone fikk overbevist vaktene om at Marianne var den hun utgir seg for å være (det hjalp at hun hadde et kredittkort i sitt navn), og vi fikk våre armbånd som skulle være tegnet på at vi hadde lov til å gå helt opp.

Det er 354 trappetrinn opp til Frihetsgudinnens krone, og til dels veldig smale trappetrinn. Men vi kom oss opp, og det var en veldig spennende opplevelse. Så ikke så mye (dårlig sikt pga tåke og regn), men bare opplevelsen av å være på toppen av gudinnen er spesiell. Det var særlig trangt å gå gjennom halsen - sikkert spiserøret som var smalt :-) Etter denne opplevelsen gikk vi gjennom museet; her lærte vi at mesteparten av kobberet som er brukt på utsiden av gudinnen er fra Norge!

Fra Liberty Island tok vi ferge til Manhattan, hvor vi først besøkte Ground Zero. De har begynt byggingen av et nasjonalt minnesmerke og museum for 9/11, og det svært høye Freedom Tower. Blir spennende å se når det blir ferdig :-)

Etter dette måtte vi bruke opp billettene våre til Empire State Building. Det var ingen utsikt, men vi skulle opp når vi allerede hadde forhåndskjøpte billetter. Utbyttet ble ikke noe særlig, dessverre. Dette er sjarmen med å forhåndskjøpe billetter; tidligere i dag hadde vi stor glede av det for å komme til topps i Frihetsgudinnen; neste ledige billetter her er nemlig i september. I ettermiddag hadde vi aldri besøkt Empire State Building i dette gråværet - men billettene hadde ellers vært tapt. Til alt overmål hadde vi VIP billetter for å slippe køen... ironien er at ingen andre var i kø pga null utsikt...

Etter ESB hadde vi en avtale med Knut, Anders og Kristin som nettopp hadde ankommet New York. Vi gikk til hotellet deres, og sammen spiste vi middag på Dallas BBQ. Store porsjoner og god mat.

Fra Manhattan tok vi taxi tilbake til Liberty State Park. Taxisjåføren var nok overrasket over å få en såpass lang tur, men prisen han oppga var lavere enn det Tone og jeg normalt betaler fra Oslo sentrum og hjem. Sjåføren var morsom, men slet med å finne veien. Tone og jeg måtte guide ham etter hvert, og det ble ganske fornøyelig. Han spurte om vi ville guide ham tilbake til NYC etterpå :-)

Vi kom tilbake til hotellet over to timer tidligere enn de to foregående dagene, og benyttet tiden til en god konjakk, whisky og Bailey's. Nå er det pakking som står på tur - i morgen kjører vi sørover mot Washington DC.

We spent the first half of the day on Ellis Island and Liberty Island. As we reserved our tickets already during winter we had Crown access to Miss Liberty. The next tickets available now are in September... They only allow 240 visitors daily to the Crown, which is understandable. It was fantastic, although exhausting, to climb 354 steps to the Crown. Just the feeling of being within her head was great :-)

Ellis Island was quite interesting as well. After all 12 million immigrants were processed here, and their stories are interesting.

After visiting the islands we took the ferry to Manhattan, saw the Ground Zero and Empire State Building. We met some Norwegian friends for dinner, and then had a funny taxi ride back to Liberty State Park - we had to guide the driver :-)

PS. More pictures from New York can be seen here.